Monday 24 April 2017

Andalusien och tävlingspremiär!


Andalusien, mitt Spanien!

Skrivet av Jessica


När Fredrik förra året frågade om vi skulle åka till södra Spanien och cykla sa jag nej. Då hade jag en ganska tråkig bild av Spanien från tidigare semestrar på solkusten och Mallorca. Efter lite om och men så bokade vi en resa till Andalusien. Resan blev en av de bästa jag gjort!
Vi bestämde ganska snabbt att vi ville åka tillbaka till Andalusien och Montecorto. Vi åkte ner under påskveckan, jag och Fredrik och våra landsvägscyklar. Montecorto är en liten by ca 10 mil in i landet.
Vyerna är fantastiska. Berg, oliv- & eklundar, kuperad terräng, vita byar, tapas och en turkos sjö mitt i allt.
Jag älskar Andalusien!


Efter cykling kommer kaffe!
Vi hyrde ett hus av Ashley som också driver en cykeluthyrning i Montecorto. De har dessutom guidade turer om man vill hänga med på dem. Eftersom vi hittar ganska bra i närområdet så körde vi några dagar själv men på långpassen följde Drew eller David med oss. Fick några helt fantastiska cykelturer under veckan. Det är svårt att beskriva och det går liksom inte att fånga på bild, Andalusien måste upplevas!
http://www.andaluciancyclingexperience.com/


Väl hemma möttes vi av våren, eller inte.

Regn, blåst och kallt. April eller November, det känns som jag har samma kläder året runt.
I alla fall, så var det dax för årets första "riktiga" tävling, (ironiskt nog) HotCup och dessutom premiär på min nya Trek Top Fuel 9,8.
Det var många svenska deltagare och en faktiskt en hel del tjejer på startlinjen. Vi var totalt 27 tjejer som startade, vilket är ganska mycket om man jämför med andra tävlingar, kul!

2h plus varvet som var ca 11km. Jag gissade att jag skulle köra fyra varv om inget oförutsett kom att hända. Starten gick och den var för en gång skull ganska sansad, vilket var skönt. Varvet innehöll flowig stig, en del hala rötter och småbackar men förvånansvärt lite grusväg. Det blev inte många tillfälle för att dricka....
Pulsen var hela tiden jämn, men låg, det kändes som jag trampade i sirap. Jag var trött och hade uppenbarligen inte återhämtat mig från långpassen i Andalusien. Efter 1.30 så kom Fredrik i kapp mig, inte bra, men ödmjuk inför mina sirapsben så lät jag honom passera. Nästa gång vi sågs var i mål. Han kom in knappt 2 minuter före mig, tusan oxå;)

Under racet har jag ingen uppfattning hur jag ligger till, det är svårt att urskilja 27 tjejer bland 400 startande. Det enda jag visste var att jag kört om några men ingen hade kommit i kapp mig.

 
Så här kul är det att cykla i DK, finfina priser!
 
/ J



No comments:

Post a Comment