Wednesday 27 September 2017

Recension Trek Top Fuel

Nu har vi snart kört ett halvår på våra tävlingscyklar från Trek och därmed bekantat oss med dem tillräckligt väl för att göra en utvärdering av dem. Alla i teamet kör på Top Fuel, Treks heldämpade XC-hoj, och för alla av oss är det första gången vår tävlingshoj är heldämpad.

Kärlek vid första ögonkastet <3

Sandra och Helen kör på värstingmodellen Trek Top Fuel 9.9 medan Malin, Amanda och Jessica kör på 9.8, som är (precis som det låter) en modell ner från 9.9:an. Alla tre 9.8:or har dock uppgraderats med lättare hjul, Malin och Amandas med Stans Valor Pro och Jessicas med Amaton AM-RS.

Top Fuel 9.8 2017
Ramen är exakt likadan, men baksvingen är kolfiber på 9.9:an och aluminium på 9.8:an. Denna skillnad är främst viktrelaterad (vi snackar gram!!) dvs åkkänslan ska inte skilja sig åt. Vidare är 9.9:an utrustad med SRAM Eagle, en extra stor klinga längst in på kassetten som ger dig den där riktigt låga växeln som underlättar vid långa, branta klättringar. I övrigt skiljer sig självfallet alla komponenter åt, där 9.9:an har de absolut bästa och lättaste på marknaden. Men en bättre komponentgrupp skiljer sig inte bara i vikt, utan här handlar det även om skillnad i funktionen, t.ex. smidigare växling. Men de komponenter som kommer på 9.8:an är allt annat än dåliga, så i slutändan handlar det mångt och mycket om vad plånboken tillåter.

Sandra och Helen med en Top Fuel 9.9 2017

Vad tycker vi då?

Det tog lite tid innan vi hittade rätt positionering på dessa heldämpade hojar, men när vi väl lärde oss tekniken har vi bara blivit mer och mer imponerade för varje pass och ny typ av terräng vi kört. Många av oss har verkligen utvecklat sin tekniska förmåga vad gäller hopp och dropp och t.o.m. börjat våga utmana sig själva (vissa av oss lite för mycket ;-)) för att cykeln är så förlåtande p.g.a. sin bakdämpning. Även svängtekniken har utvecklats då vi upplevt att man verkligen kan trycka ner cykeln i svängarna och få rejält med grepp. Vidare kan man säga att med tanke på den förlåtande bakdämparen sparar man mycket kraft då man kan sitta ner i en helt annan utsträckning i tuff, skumpig terräng. Man behöver inte bromsa in inför mindre hinder utan kan bara trycka på och hojen sväljer hela kompressionen och medger accelereration på ett helt annat vis än vi är vana vid. Det kommer kanske inte som en förvåning att vi därför ger dessa båda modeller högsta betyg och vi är superglada att vårt samarbete med Trek Sweden håller i sig och att vi fått fortsatt förtroende att köra på Treks grymma hojar även 2018.

2 comments:

  1. Malin, Amanda och Jessica. Bytet av hjul. Funderar på varför: Kovee hjulen är tunga? Kassa? Budgeten tillät ännu lättare? Aluhjul istället? Eller vad är anledningen till byte?

    ReplyDelete
  2. Hej! Vi ville nog alla egentligen ha 9.9:an, men det tillät inte vår budget, så för oss blev detta en bra kompromiss. Har man råd, och vill uppgradera något med avseende på vikt, så får man störst effekt av att minimera den roterande massan. ;-)

    ReplyDelete