Wednesday 11 October 2017

MTB säsongen går mot sitt slut

Fast säsongen inte blev som jag tänkte detta år så är jag grymt nöjd med den.

Började med att ta hem segern i danska Vintercupen i D 40 efter 6 deltävlingar.


På sportlovet blev det semester varvat med träning på Grand Canaria med familjen och våra härliga vänner med familj Malin, Warren, Jessica och Fredrik.
Nu blev det ju inte som planerat då jag efter några dagar på denna ön började känna mig hängig. Trodde först det var en förkylning men det blev bara värre och värre och det slutade med sjukhusbesök och fick beskedet kraftig lunginflammation....Ett tungt besked. Efterlängtad semester med familjen och cykling på det blev det inte så mycket av då jag tillbringade 10 dagar av 14 att vara sjuk. Konstaterade även att försäsongen är då helt körd för min del och förmodligen H12 i maj och kanske SM som var mina stora mål detta år.

Jag började träna försiktigt igen i april och med det kunde lämna besked till laget - att om de vill ha mig med i H12 så kan jag vara med (men en god form var inget jag kunde lova). Nu var det ju så att vi hade en första plats att försvara. Vi visste inför start att detta år var det ett ännu starkare startfält än ifjol. Alla 4 presterade bra denna dag och vi fick ihop ca 24 varv under dessa 12 timmar. Vi fick nöja oss med en 3:de plac som vi blev grymt nöjda med.


Ett av målen var nu genomfört.... nästa var SM.

Min andra hälft tyckte inte jag skulle köra XCO SM detta år utan ta det som ett mellanår. Indirekt så ville en del av mig väldigt gärna köra SM och en del inte. Banan är ju grymt bra,  tuff, teknisk och utmanande. Kommer jag att ha möjlighet att träna upp mig tillräckligt när jag även har som mest på jobbet under denna tid? Därav ovissheten beslöt jag och Jonas med fam Bats/Tindberg att planerade in midsommar i Värnamo för att känna på banan och sedan efter det bestämma mig för SM eller inte...
Trots det kändes väldigt jobbigt när vi var i Värnamo och tränade så kände jag att jag kan inte ville hoppa över SM som är på en sådan rolig bana,  så SM "here we come". både för mig och Jonas.

Jag har nog aldrig varit så nervös och fokuserad inför en tävling. Mycket berodde nog på att jag hade en vinst att försvara. Hade ingen aning om hur formen var men hade dock sista dagarna känt mig rätt stark och fått till några veckor med riktigt bra träning.
Det var ett starkt startfällt i min klass som är D 40 och jag visste att detta kommer bli riktigt tufft. Stod längst bak i startfältet men på något sätt så lyckades jag trampa förbi de flesta på startlopen innan vi gick in på stig. Väl där låg jag på en tredje plac och såg att Therese som låg först började få en lucka till oss andra. Tog mig förbi Charlotte och försökte sen hänga på Therese vilken jag lyckade med ett tag.  Therese var grymt starkt och hon fick mer och mer lucka även till mig. Nu var det bara för mig att hålla resten av startfältet bakom mig. Jag var nervös hela tiden under loppet att de bakom skulle komma ikapp. "Hur länge orkar jag hålla denna hastighet..." tyckte mig då och då se att de började närma sig men så var det inte utan jag lyckades ta hem en 2:plac i klassen D 40 som jag är väldigt nöjd och glad för.

Vad har hänt efter det.... inte mycket :)
Jag har verkligen njutit av denna 2:plac,  tränat på men inte för hårt. Jag har dessutom dragits en längre tid med en överbelastning/inflammation i baksidan lår/sätet vilket blir bara värre och värre. Att i grunden varit en löpare och i dagsläget nu inte ens kan springa mer än 1 km innan kroppen säger stopp, så är det nog dags att ta tag i kroppen.
Så jag beslöt  att efter SM verkligen ta tag i  detta och försöka läka ut inflammationen, sköta sjukgymnastiken och den alternativa träningen. Jag måste dock säga att det är sjukt svårt att ta det lugnt. Det är nog lättare att köra på för fullt än att hitta denna mittemellan träning.  Bakgrunden är nog tyvärr att det blivit mycket cykling sista åren och all annan träning uteblivit pga tidsbrist. Något att tänka på...glöm inte styrkan samt stretcha.

Nu ser jag framemot höst och vinterträningen där jag nu inväntar en CX. Jag har aldrig testat cyklocross men har alltid velat testat. Så en lugn(försöka) CX säsong är det jag blickar framemot och andra aktiviteter som vi i teamet har satt ihop. Närmast är Musette CX nu på söndag sedan Tjejcyklingen den 21 okt i Genarp och den andra är Teknikdagen för tjejer 25 nov i Skrylle. Inbjudan finner ni på teamets FB sida.
Hoppas vi syns där! om inte, så ute i skog och mark!








No comments:

Post a Comment