Friday 3 November 2017

Musette Cross, tjejcykling och ortopedbesök

Blodigt allvar ut från startlinjen ;-)
För ett par veckor sedan var det dags för årets första Musette Cross på Sibbarp i Malmö. Jag har ingen cross, har aldrig kört crosstävling och är allt annat än i form för att tävla, men jag var så grymt taggad och shit vad långt man kan komma på det! Först ut var Hilda kl 10 och då hon inte kunde bestämma sig hemma hade vi båda hennes cyklar med oss. När det var dags kändes balanscykeln som det tryggaste valet och trots att det gick långsamt ville hon inte prova att byta till den med pedaler. Sist i mål men lika glad för det.

Kl 12 gick det ”riktiga” rejset av stapeln, men då jag som sagt inte har någon cross var jag hänvisad till första heatet kl 11. Vi var drygt 20 tjejer på startlinjen och trots att jag bara kört rehabträning i form av styrketräning de senaste fyra månaderna ställde jag mig i första ledet. Startsnabb som vanligt, men visste att det inte skulle hålla, så släppte in teamis Helen framför mig in i första kurvan. Lyckades hålla hennes hjul i ett varv, men sen fick jag släppa. Under de första två-tre varven var vi tre stycken som fajtades bakom Helen; jag själv, Anna Eriksmo och Tuva Richter, alla Staffanstorpare. På fjärde varvet var det bara jag och Anna, men när vi kom ikapp en varvad åkare lyckades jag inte ta mig om, och Anna fick då en stor lucka. Trots att jag bitvis tog in på Anna på det sista och femte varvet saknades ett par sekunder för att stänga igen luckan och jag fick nöja mig med en tredjeplats. Men oj vad nöjd jag var! Och oj vad kul det var att rejsa igen!! Var katten kom den formen ifrån?!? Trevligt ihopklippt film från tjejtävlingarna finns här.

Stort tack till Musette för en grymt välorganiserad dag! Delar av förberedelserna kan ni se i denna trevliga lilla dokumentär.


Lyckad tjejcykling i Genarp
Vårt andra tillfälle med organiserad tjejcykling gick av stapeln i Genarp den 21 oktober och vilken härlig förmiddag det blev. Vi delade upp oss i grupper baserat på hur mycket man cyklat tidigare och gav oss alla ut på vita slingan. Det var ganska blött och lerigt vilket innebar att tempot inte var superhögt utan det blev mer fokus på teknik och flera av grupperna stannade till vid utvalda ställen för att träna lite extra på trixiga partier. Vi tycker det är så himla roligt att det har blivit ett så stort intresse för mountainbike och överraskas av att hela tiden se nya ansikten. Vi hoppas kunna inspirera fler att våga sig ut på gruppcykling men även att prova på tävling. Nu erbjuds ett ypperligt tillfälle att prova på att tävla när Musettes andra crosstävling går av stapeln den 19 november. Gratis anmälan och egen start för damer i kombination med supersocial atmosfär och nygräddad pizza. Vad mer kan man önska av en söndag i november? Mer info och anmälan på http://www.musette.se/musette-cross/.


MR-bilder från min då en månad gamla skada
I onsdags hade jag mitt förhoppningsvis sista återbesök hos ortopeden och fick där positivt besked. Efter MR-undersökningen konstaterades att inget vitalt var av, utan det var "bara" en blödning, varpå mer krävande rehab i kombination med stötvågsbehandling kunde påbörjas. Idag, nästan fyra månader efter kraschen, finns det fortfarande en del rester kvar av blödningen, men svullnaden är fortfarande mjuk vilket innebär att kroppen med största sannolikhet kommer att kunna ta hand om den själv d.v.s. jag slipper opereras. Trots periodvis ökad svullnad från den 5 veckor långa stötvågsbehandling jag genomgått har läkningsprocessen definitivt påskyndats, vilket innebär att vi kommer fortsätta med denna behandling ytterligare fem veckor. Har även remiss på fortsatt rehab i form av styrkeövningar och stretch i ytterligare fyra månader så jag kommer att fortsätta med mina tidiga tisdags- och torsdagsmorgnar på Gerdahallen. Härlig start på dagen att komma nytränad till jobbet.

No comments:

Post a Comment